کسانی که تازه اسکیت را شروع کردند با تنوع اسکیت‌ها درگیرند. آن‌ها دوست دارند بدانند که چه اسکیتی بیشتر به دردشان می‌خورد.اما بهتر است که اول گرایش اسکیتی که دوست داریم آن را یاد بگیریم مشخص کنیم و در مرحله بعد سراغ انواع اسکیت برویم.

دلیل این موضوع این است که رولربلید برای هر کدام از این گرایش‌ها مدل‌های مختلفی دارد. هر کفش اسکیت رولربلید به شما کمک می‌کند که در گرایشی که مد نظرتان هست انتخاب‌‌‌های گسترده‌ای داشته باشید. اما کدام اسکیت برای شما مناسب است؟

در این مقاله،شما با 11 نوع مختلف گرایش‌های اسکیت داخل سالن و خارج سالن آشنا می‌شوید و این که هر اسکیت مناسب چه چیزی است. با دانستن این موضوعات، انتخاب برای شما راحت‌تر می‌شود.

در ابتدا نگاهی به این لیست یازده‌تایی داشته باشیم:

1.اسکیت فری‌استایل/اسکیت شهری/اسکیت فری‌راید

2.اسکیت اگرسیو

3.اسکیت تفریحی (بر راحتی و لذت تمرکز دارد)

4. اسکیت فیتنس (به شما کمک می‌کند تا تناسب اندام داشته باشید)

5.اسکیت سرعت (اسکیت‌های ریسینگ برای اجرا و سرعت)

6.اسکیت آفرود

7.اسکیت راه‌های جنگلی

8.اسکیت خارج سالن

9.اسکیت فری‌استایل  اسلالوم

10.اسکیت هاکی

11.اسکیت فیگور

حال با هم هر کدام را جدا بررسی می کنیم.

1.اسکیت فری‌استایل/اسکیت شهری/اسکیت فری‌راید

آیا می‌دانید که چرا به این اسکیت‌ها اسکیت فری‌استایل یا فری‌راید می‌گویند؟ به این دلیل که این نوع اسکیت‌ها خیلی زیاد شیوه اسکیت آزاد و بدون مانع هستند.

مطمئنا در خیابان‌های خلوت کسانی را دیده‌اید که اسکیت ‌می‌کنند، از دیوارهای کوتاه می‌پرند یا از پله‌‌ها پایین می‌آیند. کاری که این افراد انجام می‌دهند اسکیت شهری یا فری‌استایل است.

در بیشتر موارد،هیچ مانعی وجود ندارد. شما می‌توانید اسکیت کنید بدون این که مانعی تمرکز شما را از بین ببرد و لذت ببرید.

اسکیت فری‌راید در واقع یک همه فن حریفی است که در هیچ کاری هم استاد نیست.این اسکیت‌ها فریم کوتاه‌تر و چرخ‌های 80 میلی‌متری با مقطع گرد دارند که قدرت مانور آن‌ها را بیشتر می‌کند. با این نوع اسکیت می‌توانید بین آدم‌‌ها و ماشین‌ها جاخالی بدهید و همه آن‌ها را پشت‌سر بگذارید.

بیشتر افراد فکر می‌کنند که اسکیت‌های شهری/فری‌استایل ترمز ندارند. این موضوع همیشه صدق نمی‌کند. در واقع،بیشتر اسکیت‌های شهری ترمز را دارند،اما بیشتر کسانی که در شهر اسکیت می‌کنند ترجیح می‌دهند که ترمز نداشته باشند.

دلیلش شاید این باشد که هیچ‌کس دوست ندارد بین این همه اسکیت‌سواری که در شهرها به راحتی اسکیت می‌کنند تازه‌کار به حساب بیاید. به همین سادگی!

اسکیت شهری/فری‌استایل ترکیبی از اسکیت تفریحی و اگرسیو به حساب می‌آید.

اسکیت شهری جایی بین اسکیت اگرسیو و فری‌استایل است. اسکیت‌هایی که این روزها تولید می‌شود سازشی بین اسکیت اگرسیو و پارک‌های اسکیت پر از مانع است. اما این اسکیت به شما این توان را می‌دهد تا در پارک‌های اسکیت تمرین کنید و در عین حال از پله‌ها، لبه‌‌‌ها و تمامی انحناهایی که در خیابان‌ها هست نیز لذت ببرید.

در مقایسه با اسکیت‌های اگرسیو این اسکیت‌ها چرخ‌های بزرگ‌تری دارند که عموما بین 80 تا 100 میلی‌متر است. اما بوت‌شان شیار تیزی که اسکیت‌های اگرسیو قدیمی را دارند. می‌توانیم به عنوان یک اسکیت اگرسیو اصلاح شده آن‌ها را در نظر بگیریم.

2.اسکیت اگرسیو

تا به حال افراد شجاعی که بی‌مهابا روی لبه‌ها، ریل‌ها و سطوح شیب‌دار در پارک‌های اسکیت اسکیت سواری می‌کنند را دیده‌اید؟ در مورد کسانی صحبت می‌کنیم که شیوه‌های فرود آمدن و پریدن را حسابی بلدند و انگار بی هیچ تلاشی این کارها را انجام می‌دهند؟ آن‌ها اسکیت سواران اگرسیو هستند.

اسمی که کاملا به جاست اگر فقط یک بار روی سطح شیب‌دار توی پارک اسکیت بازی کرده باشید می‌توانید درک کنید که چقدر این نوع اسکیت چالش‌برانگیز است. اسکیت اگرسیو مانند دیگر انواع اسکیت نیست. بوت این اسکیت‌ها از پلاستیک بسیار محکم و ضد خش هستند. هم‌چنین کفی آن‌‌ها یک صفحه سخت دارند که در سر خوردن به کار می‌آید. هیچ نوع دیگری از رولربلید بیشتر از اسکیت اگرسیو دوام ندارد.

معمولا این سکیت‌ها از چرخ‌های کوچک اسکیت اگرسیو استفاده می‌کنند که شکلشان مربعی است. برخی اسکیت‌سواران اگرسیو ممکن است مقطع گلوله‌ای را ترجیح بدهند اما اگر لبه را از دست بدهید ممکن است این انتخاب خیلی خطرناک باشد.

سه نوع اسکیت اگرسیو

  • اسکیت‌های سافت شل
  • اسکیت‌های هارد شل
  • اسکیت‌های اسکلتال شل

اما هر کدام از این اسکیت‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟ در این‌جا می‌توانید در مورد این اسکیت‌ها بخوانید

1لف.اسکیت سافت شل اگرسیو (راحت و چند کاره)

 این نوع اسکیت یک لایه یا شل بیرونی نرم دارد که با کفی سفت‌اش ترکیب می‌شود. این نوع کفش برای این که به شما کنترل، تثبیت و در عین حال انعطاف را بدهد طراحی شده است.

با این نوع کفش شما حس می‌کنید که تندتر می‌توانید اسکیت کنید و به آن متصل می‌شوید. اما در حالی که می‌توانید با این مدل پرش‌های متعادل داشته باشید، باید از پله‌های ترسناک و پرش‌های بلند بپرهیزید.

مانند همه اسکیت‌های اگرسیو، این مدل نیز از چرخ‌های غیرتکانشی استفاده شده است. به این معنا که دو چرخ میانی از دو چرخی که در دو طرف فریم یکی در جلو و دیگری در عقب قرار دارند کوچک‌‌تراند.

چرخ‌های کوچک 35 تا 45 میلی‌متر قطر دارند و این در حالی است که قطر چرخ‌های بزرگ 54 تا 64 میلی‌متر است. برخی کسانی که اسکیت می‌کنند از چرخ‌های بزرگ‌ةر که گاهی 80 میلی‌متر است در اسکیت‌های اگرسیو استفاده می‌:نند. اما چرخ‌‌‌هایی با آن بلندی‌ می‌توانند ثبات کسی که اسکیت می‌کند را به خطر بیاندازند.

چرخ‌های کوچک وسطی چه کاری انجام می‌دهند؟

خوب این چرخ‌های وسطی که اصولا هارد هستند (80A-90A) به اسکیت سوار این امکان را می‌دهند که وسعت سر خوردنش را بیشتر کند. این چرخ‌های کوچک و سخت در واقع سر خوردن شما را هدایت می‌کنند.

این چرخ‌های کوچک عموما با سطح در تماس نیستند و چون بسیار سحت‌اند بر روی ریل و …هم سوار نمی‌شوند.

بوت‌های اسکیت اگرسیو مانند بوت‌هایی است که شما در اسکیت‌های مبتدی رولر بلید می‌بینید. و این اسکیت حتی از آن اسکیت‌ها نیز راحت‌تر است. اما از سه نوع دیگر اسکیت اگرسیو سختی کمتری دارد و بالطبع تثبیت کمتری نیز دارد.

ب.اسکیت اگرسیو هاردشل (با تثبیت بسیار بالا)

این اسکیت مقابل سافت شل است- لایه یا شل بسیار محکمی دارد که خیلی سفت و محکم از آستر متحرک حمایت می‌کند.

این نوع اسکیت بین سه نوع اسکیت اگرسیو بسیار ایمن و حامی است. این نوع اسکیت مقاومت خوبی در برابر استفاده‌های مکرر و سنگین دارد.

بیشتر اسکیت‌های اگرسیو برای مبتدی‌ها که قیمت مناسبی نیز دارند این نوع بوت را دارند. اما برخی از اسکیت‌های اگرسیو با قیمت بالا نیز با این ساختار بوت‌اند.

مانند نوع دیگر اسکیت با سافت بوت، رولربلید هارد شل اگرسیو از چهار چرخ اتسفاده می‌کند و دو چرخ میانی از باقی آن‌ها کوچک‌تراند.

ج.اسکیت اگرسیو اسکلتال شل

این نوع اسکیت حمایت، تطابق و حتی کمی راحتی سافت شل و ایمنی هاردشل را با خود به همراه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *